برای سئو سایت هایی که در بستر اینترنت ثبت شده اند، ابزارهای گوناگونی وجود دارد. این ابزارها اغلب توسط شرکت گوگل که بزرگ ترین شرکت و بهتر است بگوییم گرداننده الگوریتم های سئو می باشد ارائه شده و در کنار گوگل نیز دیگر شرکت ها و سایت هایی حضور دارند که به ارائه برخی خدمات در زمینه سئو پرداخته و کاربران با استفاده از آن ها می توانند به سطح بالاتر و قوی تری از سئو رسیده و به پیشرفت و بیشتر دیده شدن سایت شان کمک زیادی کنند. همان طور که می دانید هرچقدر سئوی یک سایت قوی تر باشد، این اتفاق موجب قرار گرفتن سایت در نتایج بالاتری از موتورهای جستجو می شود. ما در این مقاله از سایت آدلانتور که یکی از مراکز پیشرو در فروش اکانت های پرمیوم از جمله اکانت پرمیوم سایت Moz است، قصد داریم نحوه کار با ابزارهای سئو سایت Moz که جزو کاربردی ترین و مهم ترین سایت های مربوط به آنالیز سئو سایت در دنیا می باشد اشره کنیم. این ابزار به شما کمک می کند فهم و دید گسترده تری نسبت به وضعیت واقعی سایت تان در موتورهای جست و جو و البته نزد کاربران داشته باشید. برای آموزش و یادگیری کار با سایت Moz ادامه این مطلب را دنبال کرده و با آدلانتور همراه شوید.

آنالیز سایت با Moz
آنالیز سایت با Moz

معرفی سایت Moz.com

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، سایت MOZ یکی از بهترین ابزارها یا بهتر است بگوییم یکی از بهترین ربات هایی است که با ساختار نوین و برنامه نویسی عالی و فوق العاده ای که دارد، به کاربران مختلف برای سئو سایت شان کمک زیادی کرده و مسیر پیشرفت در میان رقبا را بسیار روشن تر می کند. اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده و قابل فهم امکانات و قابلیت های سایت MOZ را بیان کنیم، می توان گفت شما خوبان و همراهان گرامی آدلانتور می توانید با استفاده از این ابزارها موارد زیر را ارزیابی کرده و مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار دهید. این موارد عبارتند از:

  • بررسی و آنالیز وضعیت لینک و بک لینک های سایت
  • بررسی و آنالیز رتبه سایت شما و سایت رقیبان تان
  • بررسی و آنالیز دقیق کلمات کلیدی مربوط به سایت
  • بررسی و آنالیز لینک های داخلی سایت
  • بررسی و آنالیز هوشمند بک لینک های دریافتی رقبا
  • بررسی و آنالیز بک لینک های سایت
  • بررسی و آنالیز کلمات کلیدی مهم رقبا
  • شناسایی سایت های اسپم و مضر
  • بررسی و آنالیز وضعیت سرعت سایت
  • مشاهده ارورهای مربوط به سئو

و ده ها مورد دیگر که با ورود به سایت Moz با آن ها روبرو خواهید شد.

بهبود وضعیت سئو سایت به کمک Moz
بهبود وضعیت سئو سایت به کمک Moz

بهبود وضعیت سئو سایت به کمک Moz

تا اینجای کار سعی کردیم خلاصه ای از عملکرد سایت Moz را در قالب جملاتی ساده بیان کنیم. اگر مطالب را به خوبی خوانده باشید، تا حدودی با کارایی و کاربردهایی که سایت Moz به کمک ابزارهایی که در اختیار شما می گذارد، عملی می کند آشنا شده اید. این ابزارها با قابلیت هایی که دارند، به شکل ایده آلی می توانند در کسب رتبه های عالی برای سایت شما مفید واقع شده و به عنوان یک چاشنی کمک کننده در امر سئو کردن سایت تان ظاهر شوند. طبیعی است برای استفاده درست از قابلیت های سایت Moz بایستی نحوه کار با آن را نیز به بهترین شکل ممکن بلد باشید. همین امر باعث شده تا ما در این آموزش کار با سایت Moz را برای شما عزیزان به زبان ساده و همراه با توضیحات عامیانه فراهم کنیم. امید است بتوانیم با تهیه این مطالب کاری کنیم تا شما به سادگی هرچه تمام تر با این ابزار کار کرده و از قابلیت ها و مزایای آن برای بهبود رتبه سایت تان در موتورهای جستجو به ویژه گوگل بهره مند شوید.

امکانات مختلف سایت Moz برای بررسی وضعیت سایت

در اولین قدم از آموزش کار با سایت Moz بهتر است بدانید که این وبسایت دارای بخش های مختلفی است که امکانات گوناگونی را برای کاربران و سئوکاران عزیز فراهم می کند. طبیعی است در این بین برخی از امکانات MOZ پولی و غیر رایگان باشد. به طوری که برای دسترسی به آن ها نیاز است تا هزینه ای را پرداخت کرده و آن ها را فعال نمایید. بجز این امکانات، بقیه امکانات سایت Moz به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد. ناگفته نماند بخش های رایگان سایت Moz بسیار کاربردی و مفید هستند و اصلاً این گونه نیست که تصور کنید قسمت های رایگان این سایت کارایی لازم را ندارند. ما در این قسمت می خواهیم به آموزش  کار با امکانات رایگان سایت Moz اشاره کوتاه و البته کاملی داشته باشیم. اگر شما هم مشتاق آنالیز سایت خود با Moz هستید، این آموزش را تا انتها دنبال کنید.

آنالیز سایت با Moz
آنالیز سایت با Moz

آنالیز سایت با Moz

جهت شروع کار با ابزارهای سایت Moz لازم است تا در ابتدا آدرس این سایت یعنی Moz.com را در مرورگر خود وارد کرده و به این سایت بروید. سپس از طریق منوی بالای سایت، روی گزینه Free SEO Tools کلیک نمایید. با کلیک روی این لینک وارد صفحه دیگری می شوید که دارای امکاناتی به شرح زیر است:

  • Analyze Domain – ابزارهای بررسی دامنه
  • Keyword Explorer – ابزارهای بررسی کلمات کلیدی
  • Moz Bar – افزونه کروم مربوط به سایت Moz

در ادامه هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد.

Analyze Domain (ابزارهای بررسی دامنه)
Analyze Domain (ابزارهای بررسی دامنه)

Analyze Domain (ابزارهای بررسی دامنه)

اولین بخشی که در آموزش کار با سایت Moz قصد مطرح کردن آن را داریم، بخشی است که مربوط به Analyze Domain یا همان بررسی و آنالیز دامنه است. همان طور که از اسم این قابلیت پیداست، از این گزینه برای آنالیز کلی دامنه یک سایت شما یا هر سایت دیگری استفاده می شود. پس  از وارد کردن دامنه سایت در کادر analyze domain گزینه ها و اعدادی برایتان نمایش داده می شود. به نظر شما هر کدام از این گزینه ها چه معنایی داشته و دارای چه کارکرد و کاربردهایی هستند؟ اعداد مربوط به آن ها چه چیزی را در مورد سایت به شما می گوید و به طور کلی بیانگر چه هدفی هستند؟

Domain Authority (ارزش دامنه)

شاید برایتان جالب باشد بدانید که این گزینه جزو مهم ترین مواردی است در آموزش کار با سایت Moz مطرح می شود. این گزینه که به اختصار DA نیز نامیده می شود، مربوط به اعتبار دامنه هر وب سایت بوده و امتیازی بین 0 تا 100 می باشد که توسط شرکت Moz به وبسایت های مختلف اعطاء می شود. هرچه این عدد بالاتر باشد، یعنی سایت شما بهتر و معتبرتر است. حال این سوال پیش می آید که سایت Moz بر اساس چه فاکتورهایی به سایت ها امتیاز می دهد و ما باید چه کاری انجام دهیم تا این امتیاز را بالا ببریم؟ در پاسخ به این سوال به صورت ساده و خلاصه می توان گفت که شرکت Moz با توجه به موارد زیر به وب سایت ها نمره DA می دهد:

  • تعداد بک لینک های با کیفیت و معتبر وبسایت
  • تعداد لینک های موجود در سایت شما
  • قدمت و اعتبار دامنه سایت
  • واکنش گرا و موبایل فرندلی بودن سایت
  • تولید محتوای مناسب
  • بالا بودن سرعت بارگزاری سایت
  • وضعیت فعالیت سایت در شبکه های اجتماعی محبوب

در واقع عدد DA یک معیار عالی برای بررسی کلی وضعیت زحماتی است که روی سایت کشیده اید.

Page Authority (ارزش صفحات)

همان طور که DA ارزش دامنه را نشان می دهد، PA یا همان Page Authority اعتبار هر صفحه از سایت شما را نشان می دهد که از طرف شرکت MOZ دریافت شده است. شایان ذکر است با نصب افزونه Moz در مرورگرتان می توانید ارزش هر صفحه در اینترنت را با کمک این ابزار مشاهده کنید.

Linking Root Domains (بک لینک از دامنه های یکتا)

این گزینه به تعداد لینک هایی که از دامنه های یکتای دیگر دریافت کرده اید اشاره دارد. به طور مثال اگر از یک دامنه مشخص سه لینک دریافت کرده اید، در این گزینه یکی به شمار می رود. در واقع تعداد سایت های مجزایی که به شما لینک داده اند در این قسمت مورد بررسی قرار می گیرند.

Ranking Keywords (رتبه کلمات کلیدی)

این گزینه رتبه کلمات کلیدی سایت شما را نشان می دهد.

Spam Score (امتیاز اسپم)

این گزینه نیز قابلیت دیگری است که به شکل امتیاز به سایت ها داده می شود و چون امتیازی منفی است، هر چه عدد آن پایین تر باشد، یعنی سایت وضعیت بهتری دارد. امتیاز Spam Score در واقع نشان می دهد که چقدر این احتمال وجود دارد که سایت شما توسط گوگل جریمه شود. Moz سایت شما را با سایت هایی که توسط گوگل جریمه و پنالتی شده اند مقایسه کرده و میزان شباهت تان را با آن سایت ها معیار این امتیاز قرار می دهد. بنابرین برای این که در این گزینه امتیاز شما در عددهای پایین باشد، باید سایتی را تهیه کرده باشید که از نظر گوگل سایتی معتبر و قانونی است.

Top Pages by Links (برترین لینک صفحات)

این قسمت در واقع صفحات برتر سایت تان را از نظر لینک دهی نشان می دهد.

Top Linking Domains (برترین بک لینک ها)

این صفحه دامنه هایی که سایت شما از آن ها لینک دریافت کرده است را نشان می دهد. در این بخش می توانید بک لینک های سایت تان که در سئو بسیار مهم هستند را مشاهده نمایید.

Keyword Explorer (ابزارهای بررسی کلمات کلیدی)
Keyword Explorer (ابزارهای بررسی کلمات کلیدی)

Keyword Explorer (ابزارهای بررسی کلمات کلیدی)

این قسمت از سایت Moz را می توانید برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی سایت تان استفاده نمایید. در واقع شما با استفاده از ابزاری که در این صفحه قرار گرفته می توانید کلمات کلیدی مدنظرتان را بررسی کرده و بدین ترتیب لیستی از بهترین کلمه های کلیدی کانونی مرتبط با فعالیت سایت را پیدا کنید. این قابلیت موارد زیادی را مثل میزان سرچ کلمات کلیدی توسط کاربران، میزان رقابتی بودن کلمات کلیدی و همچنین درجه سختی آن ها در کسب رتبه را نشان می دهد. بلد بودن کار با این قسمت در سئوی سایت شما و ورودی های موتور جست و جو بسیار تاثیرگذار است.

Monthly Volume (میزان جست و جوی کلمات کلیدی)

شما عزیزان از طریق این قسمت می توانید میزان جستجو کلمات کلیدی که به وسیله کاربران در یک ماه گذشته صورت داده شده است را مشاهده کنید.

Difficulty (سختی کلمات کلیدی)

این بخش شدت رقابت یا همان سختی کلمه کلیدی را نشان می دهد. در واقع شما با استفاده از این قابلیت متوجه می شوید که بالا آمدن با یک کلمه خاص در نتایج گوگل به چه میزان سخت و دشوار است. این بخش عددی بین 0 تا 100 را به کلمات کلیدی مختلف می دهد. طبیعی است هر چقدر میزان دشواری و رقابت پذیری کلمه کلیدی بیشتر باشد، عدد بیشتر میل به 100 خواهد داشت.

Organic CTR (نرخ کلیک)

این گزینه نشان دهنده نرخ کلیک روی کلیدواژه ها را نشان می دهد. نرخ کلیک که خیلی ها آن را با عبارت CTR می شناسند، نسبت میزان کلیک به نسبت دیده شدن سایت شما در نتایج جستجو گوگل را نشان می دهد.

Priority (اولویت کلمات کلیدی)

این مورد به شما وضعیت یک کلمه کلیدی را نشان می دهد. رنگ سبز برای کلمات کلیدی نشانه دهنده فرصت مناسب سئو با این کلمه و رنگ قرمز یعنی فرصت مناسبی برای کار کردن روی این کلمه نیست.

SERP Analysis

عبارت SERP مخفف Search engine results page می باشد. این قابلیت به شما نشان می دهد که در کلمه کلیدی مدنظرتان رقبایتان چه جایگاهی نسبت به شما دارند.

Keyword Suggestions (کلمات کلیدی مرتبط)

این قسمت کلمات کلیدی مرتبط با سایت تان را پیشنهاد می کند. شما می توانید از این بخش برای پیدا کردن کلید واژه های کانونی مرتبط با حوزه فعالیت سایت تان استفاده کنید.

Mentions (یاد شده ها)

در این بخش می توانید سایت هایی که کلمه کلیدی مد نظر شما در عنوان و یا آدرس آن ها به کار رفته را مشاهده کنید

افزونه Moz یا همان MozBar چیست؟

این ابزار صرفاً برای مرورگر محبوب کروم قابل استفاده بوده و شما در مرورگرهای دیگر امکان استفاده از آن را ندارید. این قابلیت در واقع یک افزونه است که روی مرورگر کروم شما نصب می شود. برای نصب این افزونه بر روی مرورگر کروم، کافی است روی گزینه MozBar کلیک کرده و سپس در صفحه ای که باز می شود دکمه MozBar Free Download را لمس کنید. در صفحه باز شده روی دکمه add to chrome کلیک کرده و سپس روی دکمه add extension کلیک کنید. بدین ترتیب ابزار MozBar در مرورگر کروم شما به عنوان یک افزونه کاربردی اضافه شده و شما به کمک آن می توانید اطلاعات مختلفی را در اختیار داشته باشید.

خرید اکانت پرمیوم سایت Moz.com
خرید اکانت پرمیوم سایت Moz.com

خرید اکانت پرمیوم سایت Moz.com

سایت Moz یک وبسایت جامع و فوق العاده هوشمند است که از برنامه نویسی نوین و براساس آخرین الگوریتم های سئو گوگل بهره مند بوده و به شما کمک می کند با بررسی وضعیت وبسایت خود، گامی رو به جلو جهت حل مشکلات مختلف سایت تان برداشته و از نکات جالبی در این زمینه مطلع شوید. فعالیت اصلی سایت Moz بررسی وبسایت های مختلف و رتبه بندی آن ها از جنبه های گوناگون می باشد. این سایت دارای دو بخش رایگان و ویژه است. قسمت رایگان سایت Moz امکاناتی دارد که در این مقاله از آدلانتور به صورت خلاصه آن ها را مرور کردیم. در بخش ویژه یا همان پرمیوم سایت Moz با امکانات فوق العاده حرفه ای تری روبرو هستید که دید بسیار بازتری از وضعیت سایت خود و دیگر سایت های رقیب به شما می دهد. از آن جایی که خرید اکانت ویژه این سایت نیاز به پرداخت بین المللی دارد، خیلی از ایرانیان و مدیران سایت های داخلی که قصد دارند شکل حرفه ای تری از ابزارهای سئو را تجربه کنند نمی توانند به این خواسته خود برسند. اگر شما هم جزو این دسته از کاربران بوده و مایل به خرید اکانت پرمیوم سایت Moz.com می باشید، همین حالا از طریق لینک زیر اقدام کرده و این اکانت را با قیمت مناسب و سریع ترین زمان تحویل از آدلانتور خریداری نمایید:

شما عزیزان با خرید این اکانت می توانید برای مدت زمان مشخصی به امکانات ویژه یا همان VIP این سایت دسترسی کامل داشته و وضعیت سایت خود را به شکلی بسیار کامل و دقیق بررسی کنید. مطمئناً هزینه ای که بابت خرید این اکانت پرداخت می کنید بسیار منصفانه و به روز بوده و اگر استفاده خوبی از آن داشته باشید، تا چندین برابرش ظرف مدت زمان کوتاه به واسطه رشد و پیشرفت سایت به جیبتان برخواهد گشت. پس وقت را تلف نکرده و با خرید اکانت ویژه سایت Moz یک قدم جلوتر از رقبایتان حرکت کنید.

سخن پایانی

تمامی مطالب گفته شده از سایت های دیگر مورد اقتباس قرار گرفته و چون ممکن است الگوریتم های گوگل و به طبع آن سایت Moz در هر لحظه آپدیت شود، این احتمال نیز وجود دارد که در زمان مطالعه این مطلب، برخی از امکانات حذف یا امکانات جدید اضافه شده باشد. در صورتی که متوجه این مشکل شدید، حتما از طریق بخش دیدگاه ها ما را مطلع کنید تا مقاله بروزتر به شما عزیزان ارائه شود. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *